Fuji-Peloton Team Finland kävi tutustumassa Norjalaiseen pyöräilykulttuuriin. Kävimme ajamassa Lavkarittet maastokisan.
Lavkarittet lyhyesti:
Lähtö
Hattengistä ja maali Skibotnissä. Aluksi kiivetään merenpinnan tasolta
vajaaseen 840m vuorelle, mihin matkaa kertyy n.17km Viimeinen 10km on
kunnon nousua. Kokonaispituus kisalla on 68km, mistä loppu onkin lähinnä
laskettelua alaspäin, poislukien lopun muutamaa alle 100 nousumetrin
nousua.
Reittikertomus:
Torstai:
Sorvisto
ja Repo lähtevät Jyväskylästä aamulla hieman yli kuusi. He ajavat
meille Viitasaarelle, jossa tarjoamme heille aamupalan. Sitten matka
voikin oikein kunnolla alkaa. Pysähdymme Tornioon syömään ABC:lle, jossa
söimme ravitsevat pizzat. Matka jatkui jälleen. Lopulta saavuimme
Kilpisjärvi 100 kyltille, mistä oli siis 100km kilpisjärvelle. Jäin
siinä kyydistä pois ja ajoin majapaikallemme kilpisjärvelle. Reissun
aikana ajoin mm. Suomen maanteiden korkeimman kohdan ylitse. Reilussa
500m ollut kohta oli kohtalaien mäen päällä. Mäen alla kasvit olivat jo
pakkasen kuuraamat. Myös pientä ruskan havaitsemista oli matkalla.
Saavuin majapaikalle 22:30 ja muut olivat lähteneet lenkille. He kävivät
ajamssa reilun tunnin avaavan lenkin autoilun päätteeksi.
|
Aamupalalla meillä. |
|
Porovaara |
|
Koira halusi lähteä mukaan |
|
Tällaista jälkeä tulee kun vie pyöriä katolla.. |
|
Vähän peesiä. |
|
Mökkimme Kilpisjärvellä. |
Perjantai:
Lähdimme
jälleen Sorviston ja Repon kanssa matkaan. Yritimme päästä ajamaan
pyörillä Mallan luonnonpuistoon, mutta jo parinkymmenen metrin ajon
jälkeen meidät heitettiin ulos. Metsänvartija tuli sanomaan että tänne
ei ole pyörillä asiaa. Olimme pettyneitä. Olisimme halunneet käydä
kolmen valtion rajapyykillä ja polku oli todellista unelma baanaa.
Jouduimme tämän jälkeen lähtemään kiertämään vain saanaa pyörillä.
Ajoimme mönkijä uraa niin pitkälle kuin vaan se jatkui. Sitten
käännyimme vain tylysti takaisin. Ura oli todella kivikkoista ja möen
päältä alkoikin ehkä lenkin paras osuus. Monta kilometriä pitkä tekninen
kivikko lasku jossa kuski ja pyörä joutui koville. Kädet olivat ihan
muusia tämän jälkeen. Hienoja pitkospuita ja rappusia päästiin myös
ajamaan alaspäin ja OTB:ltä ei vältytty. Eikä myöskään rengasrikoilta.
Mr. Repo saikin puhkottua kahdesti renkaansa tällä 3h lenkillä.
Ilmiömäinen renkaanpuhkoja siis. Loppupäivän otimmekin rauhassa ja
lähinnä tankkasimme kisaan.
|
Tahtoo soutamaan. |
|
Herkkyyttä löytyy. |
|
Team photo |
|
Keppi on mun kaveri |
Lauantai:
|
Ajatuskin hapottaa |
Suuri päivä koitti vihdoin. Söimme
perussetit aamupalaksi ja lähdimme kohti lähtöpaikkaa. Kävimme aluksi
vähän fiilistelemässä kisan loppua Skibotnissä ja sitten lähdimme
Hattengiin. Päivä oli pilvinen ja kostea, mutta pilvipeite repesi päivän
aikana. Lähtöalueella oli hieno nähdä kuinka kilpailun järjestäjät
olivat todella innoissaan meistä suomalaisista. He haastattelivat meitä
ja kuvasivat ja fiilis oli tosi hyvä. Ihan kuin olisimme olleet joitain
supertähtiä. Siinä sitten otimme lämpöä ja tutkailimme alun reittiä.
Alkuun oli n. 7km asfalttinousua ja loppu 10km oli saksalaisten
sotavankien tekemää kärrypolkua. Kisa lähti liikkeelle verkkaisesti
etuauton perässä. Olimme ryhmittyneet keulille. Aloitimme ajamaan
tosissaan vasta 7km ajon jälkeen jolloin alkoi se jyrkkä ja paikoin
serpentiininen kärrypolku. Kun Repo lähti vetämään mäkeä niin tippui
peesistä kaikki paitsi joku pullea norjalainen DT Swissin
tuubikiekoillaan. No muutaman minuutin päästä norjalainen zippasi täysin
ja loppupäivänä ei häntä näkynyt. Hyvä taktiikka siis norjalaiselta
aloittaa 10km mäki. No tässä vaiheessa alkoi Repoon muodostua kaulaa ja
ajoimme Sorviston kanssa kahdestaan hetken. Vähän aikaa ajettua alkoi
minun jalat pelittää kunnolla, kun hapot poistui ja lähdin ajamaan
nousua omaa vauhtia. Yritin ajaa Repoa vielä kiinni ja ehkä vähän
sainkin, mutta sitten kun tuli loivempi nousuosuus niin ero näytti liian
suurelta ja päätin ajaa lopun noususta rauhallisemmin, että pääsisin
alamäen alkaessa muiden peesiin. Viimeiset nousumetrit ajettiinkin
Sorviston ja jonkun norjalaisen kanssa. Yritimme Sorviston kanssa
tiputtaa norskia alamäessä, mutta norski olikin todella hyvä laskemaan.
Ajoimme sitten kolmistaan kunnes joku toinen hurjapää norlainen otti
meidät alamäessä kiinni. Paineltiin siinä sitten nelistään menemään.
Itse aina vähän jäin kovavauhtisimmissa laskuissa, kun en uskoltanut
ajaa, mutta sain kuitenkin tasaisella pätkällä porukan helposti kiinni.
Tässä vaiheessa Fujitiimin taktiikka oli selvä: emme vedä Sorviston
kanssa metriäkään ja annetaan norskien vetää, että Repo saa
mahdollisimman suuren eron meihin. Tämä taktiikka onnistui hyvin, sillä
norjalaiset aina välillä turhautuivat ja kukaan ei sitten vetänyt.
Loistohomma Repolle ajattelimme. Norjalaiset tajusivat kuitenkin, että
heidän on vedettevä tai muuten muut ajaa meidät kiinni. Niin he sitten
vetivät ja minä ja Sorvisto tulimme kevyesti imussa loivaa laskua.
Reitillä oli muuten uskomattomat maisemat. Vilkasin nousussa kerran
sivulleni ja mieletön vesiputous oli siinä ihan vieressä. Vuoren päällä
oli myös lunta. Harmi vain kun maisemia ei kerennyt katselemaan vaan oli
ajettava kisaa. 25km ennen maalia oli 15km pitkä asfalttialamäki, missä
pystyimme Sorviston kanssa ajamaan käytännössä koko mäen jalka suorana.
Tämä kyllä kostautui siten, että viimeiselle 10km piti koneen jälleen
lämmetä, mikä tuotti vähän vaikeuksia. Viimeinen 10km olikin lähinnä
polkua muutamalla alle 100 korkeusmetrin nousulla varustettuna.
Norjalaiset yrittivät iskeä poluilla mutta pysyimme helposti vaihdissa.
Viimeisissä mäissä norjalaisten meno oli jo niin nihkeää, että olisin
iskenyt irti, ellei Sorvistolta olisi tippunut ketjut. Jäin sitten
taktisista syistä jarruttamaan norlaisten menoa, että Sorvisto pääsee
mukaan porukkaan. Juuri viimeisen mäen päällä, jossa olisi tehnyt mieli
iskeä, etuvaihtaja päätti jäädä pienimmälle eturattaalle. Harmitti.
Käytössä oli siis vain 26/11 välitys. Menin sitten vetämään viimeiset
5km, ettei vauhti kasva liian suureksi alamäissä. Siinä tuli sitten
150rpm:llä ajettua hetki kunnes päästiin viimeiselle polulle. Vedin
polun melko täysiä, vaikka välitykset olivatkin liian pienet. Sitten
vastaan tulikin viimeinen töppyrä, johon sain hyvän iskun päälle. Yksi
norjalainen pääsi tosin edelle, mutta tulin silti kolmantena yleisesti
maaliin. Sorvistolta lähti harmittavasti 5km ennen maalia klossi
kengästä ja hän ei siten oikein voinut viimeisen mäkeen iskeä.
Harmittavaa epäonnea. Mutta mikä parasta Repo voitti tämän kisan ja
ansaitsi 5000 norjan kruunua, mitä tänne lähdettiin hakemaankin. Repo
voitti aika ylivoimaisesti, tehden uuden reittiennätyksen. Ennen oli
kuulemma uudella reittiennätyksellä tienannut lisäkisi 10 000 norjan
kruunua, mutta kun he kuulivat kovan tason tiimin tuleva Suomesta
mukaan, niin he ottivat tuon palkinnon pois.
Tässä ovat kisan kokonaistulokset
|
Maali |
Fuji-Peloton Team Finland putsasi siis
melko hyvin pöydän. Kun sain tietää palkintojenjaossa, että vielä
kolmaskin saa rahaa niin hymy oli herkässä. Luulin vain, että voittaja
saisi rahaa. Ansaitsin itse vielä 1000 norjan kruunua, mikä oli kiva
bonus. Paremmalla tuurilla olisimme voineet saada kaikki palkintorahat
itsellemme, jos Sorviston klossi ei olisi irronnut ja ketjut tippuneet,
sekä minun etuvaihtaja ei olisi sanonut itseään irti. No ensivuonna
olemme suunnitelleet lähtevämme mukaan myös, jos ei ole mitään estettä.
|
Palkintorahaa |
|
Ajaminen kutsuu. |
Terveisin Toni
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti