sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Vinkkejä talviajeluun

Kovat pakkaset asettavat haasteita talviajeluun. Ilmakeulat ja iskarit päästävät helposti paineet pihalle kovemmissa pakkasissa, kuten tänään -24 asteessa Rebani teki. Mutta kuski kuitenkin pysyi lämpimänä, kiitos oikean varustautumisen.

Sähkölämmitteiset pohjalliset saattavat kuulostaa turhakkeelta, mutta minulle niistä on ollut apua. Viikko sitten tehty 2,5h lenkki 17 asteen pakkasessa ja tämänpäiväinen kolmetuntinen pakkasen ollessa 24-25 astetta asettivat pohjalliset todelliseen testiin. Käytössäni on Mematecin XL-mallin pohjalliset, joista löytyy myös Bikeradarin arvostelu täältä. Omistani maksoin päällisten kanssa noin 90 euroa. Ykkösteholla varpaat pysyvät hyvin sulina ja kohmeiset varpaat sulaa hetkessä kun laittaa täyden tehon päälle. Akkujen kanssa minulla ei ole ollut ongelmia, kun ne ovat päällisten taskuissa ja päälle tulee vielä kovilla pakkasilla tuulipuvunhousujen lahkeet. Ajelen talvellakin lukkopolkimilla, joten ajokenkiin tulee klossin kautta kylmää varsin tehokkaasti. Mutta pohjallisten lämmitysyksikkö on niillämain, missä on klossikin, joten tämä ehkäisee hyvin kohmettumista. Lämpöpohjallisia löytyy markkinoilta vaikka kuinka, esimerkiksi Motonetissäkin niitä on. Halvimmillaan niitä saa noin 40 eurolla.
Ajokenkiin menevä johto on littana, eikä tunnu jalan alla.

Mematecin päällisissä on tasku nilkassa akkua varten. Kärjen olen teipannut, että se pysyisi paremmin kengän päällä.

Tässä näkyy pohjallisen alapinta, lämmitysalue on pieni, mutta juuri siellä missä pitääkin.
Toinen talviajon mukavuuteen liittyvä asia on hengityksen suojaaminen. Kova pakkanen pistää keuhkot lujille myös terveillä ihmisillä. Astmaatikoille kovat pakkaset ovat painajainen. Mutta jos hengitysilman saa lämmitettyä ja pidettyä kosteana, niin talviurheilu ei ole ongelma. Suomalainen Jonas myy hengityksenlämmittimiä, mitkä VTT on testannut toimiviksi. Ja minulla käytössä oleva Jonasport malli on myös osoittautunut hintansa arvoiseksi. Ainoastaan istuvuudessa naamalle olisi parantamisen varaa, mutta muu toimivuus on todella hyvää. Kirpeäkään pakkanen ei tunnu miltään maskin kanssa ja pitkäkään lenkki ei tuo ikäviä tuntemuksia keuhkoihin.
Hengityksenlämmitin
Kolmas kriittinen paikka talviajossa on sormet. Minä pidän näillä pakkasilla näppini toimintakuntoisina alussormikkaita ja talviajohanskoja yhdistämällä. Käytössäni on talviajohanskoina Sinisalon lobster-tyyliset hanskat. Niissä jarrusormet ovat omassa kolossaan, jolloin nimettomällä ja pikkurillillä saa vielä pidettyä tangosta kiinni hyvin.
Sinisalo Lobster ja alussormikas
Pakkanen ei ole este, ainoastaan haaste!


1 kommentti: